headline photo

Petua Memutihkan Gigi

Friday, September 23, 2011

Perasan tak ada orang tu giginya nampak kuning je walaupun hari2 dia gosok gigi? Kesian kan? Apa kata cuba petua2 kat bawah ni. Manalah tahu boleh membantu memutihkan semula gigi tu.  



Di bawah ini ada pelbagai jenis petua yang boleh diamalkan untuk memutihkan gigi:
  1. Hancurkan dua atau tiga helai daun lalang. Kemudian gosokkan pada gigi.
  2. Bakar dua biji pinang tua yang kering hingga menjadi arang. Gosokkan pada gigi dan biarkan seketika. Kemudian cuci dengan air.
  3. Goreng biji asam jawa tanpa minyak. Kemudian tumbuk sehingga menjadi serbuk dan gosokkan pada gigi. Amalkan selalu.
  4. Kayu arang juga boleh digunakan untuk memutihkan gigi. Tumbuk arang hingga halus. Gosokkan pada gigi.
  5. Gunakan abu daun kelapa yang telah dibakar untuk menggosok gigi. Selain itu boleh juga menggunakan kulit manggis yang dibakar dan ditumbuk hingga halus. Gunakan ia seperti ubat gigi. Insyaallah gigi akan kelihatan putih berseri tanpa banyak belanja.
  6. Ambil buah pinang dan bakarkan ia hingga menjadi arang, lalu tumbuk sehingga menjadi halus. Gosokkan pinang yang telah ditumbuk tadi ke bahagian gigi anda yang kekuningan atau pun hitam. Lakukan petua ini setiap hari. Anda akan dapati gigi anda akan berubah warna menjadi putih cantik.
  7. Gunakan garam halus dicampurkan dengan ubat gigi.
  8. Sebelum kita mengosok gigi dengan menggunakan ubat gigi. Gosoklah gigi dengan menggunakan SERBUK PENAIK atau lebih di kenali sebagai SODIUM BIKARBONAT terlebih dahulu. Kumur dan gosoklah gigi dengan ubat gigi seperti biasa. Amalkan petua ini seminggu dua ke tiga kali. Bukan sekadar ia mampu memutihkan gigi tetapi ia juga dapat menghilangkan PLAK yang amat memalukan dan berbau busuk.

Marilah cuba k? Manalah tahu gigi yang seperti ini;



akan menjadi seperti ini;



Sumber petua: Petua Nenek
Sumber gambar: Google

0 comments:

Suka blog ni !